Jak přežít dlouhou cestu (Ing. Miroslav HEROLD, CSc.)

18.6 2015
Pokud se vám líbí videa promítaná v dálkových autobusech, nemusíte číst dál. Bohužel, jejich úroveň je ještě horší než latinskoamerické seriály na Nově či Primě, a tak nutno hledat způsob, jak přežít dlouhé hodiny a při tom nerušit svého souseda rozsvíceným světlem na čtení.

Jedna z možností jsou počítačové hry. Pod tím však nemám na mysli bezduché střílečky, ale něco na způsob křížovky či rébusu. Křížovky se vejdou na obrazovku notebooku/netbooku, jedeme-li však na cestu bez něj, zbývá už jen PDA nebo inteligentní mobil. Jejich obrazovka je příliš malá na křížovku. Zbývají tedy hry s čísly. Na tomto poli je – i pro PC – jedničkou japonské SUDOKU.

Maje před sebou výhled na 18 hodin v autobuse cestou tam a zpět, vyžádal jsem si od firmy RESCO celkem 3 hry na recenzi.

SUDOKU Touch

SUDOKU jsem viděl na PDA s dotykovou obrazovkou již v minulosti, avšak základní vadou byla nutnost mít otevřenou plnou klávesnici. Tím se značně zmenšil prostor pro vlastní pole 9x9 čtverců, kde se hra odehrává. SUDOKU Touch tento nedostatek vtipně odstraňuje rozbalovací numerickou nabídkou.

Na obou PC mám už 3 roky instalováno Sudoku Emme Edition. S tím budu porovnávat. Byl jsem mile překvapen flexibilitou Sudoku Touch. Díky dotykové obrazovce je zadávání čísel rychlejší než na PC. PC obsluhuji střídavě myší a numerickou klávesnicí (samotná myš nebo samotná numerická klávesnice jsou obzvláště pomalé). Na PDA vše zvládne jedna ruka, a pokud hraje něžná dívčí ručka, nemusí mít ani stylus a čísla plavně zadává nehtem ukazováčku. Pánské prsty jsou – alespoň na PDA s klasickou obrazovkou 55x72 mm – na tento způsob zadávání trochu silné. Rovněž kontrola částečného řešení je rychlejší než na PC – jediným klepnutím.

K dispozici jsou celkem 4 úrovně obtížnosti. První zvládne opravdu každý a je vhodná pro povzbuzení začátečníka. Čtvrtá je opravdu na výši a milovník Sudoku stráví nad 1 partií více než 30 minut. Funkce usnadňující řešení – nápověda či označení chyby – jsou standardní. Do prázdného rastru si lze zadat vlastní zadání, třeba podle novinové přílohy, a řešit na obrazovce – což je mnohem příjemnější, než vypisovat tužkou a gumovat na papíře. Pokud budeme řešit Sudoku z časopisu, kde nejsou uvedeny výsledky pro kontrolu, má řešení na PDA velkou výhodu – kontrola i nápověda je k dispozici vždy.

Sudoku Touch má oproti PC verzi ještě jednu přednost – při vpisování více čísel do jednoho políčka „tužkou“ (možná řešení) umisťuje čísla na stabilní pozici – 1 vlevo nahoře, 9 vpravo dole, 5 uprostřed. Při kontrole, ve kterém řádku, sloupci či čtverci je určité číslo dostupné to znamená urychlení oproti PC, které zapisuje čísla do políčka sekvenčně.

Pokud si libujete v neobvyklých rozhraních, na adrese http://resco.net/pocketpc/sudoku/skinlist.asp si lze stáhnout některý z celkem 7 dalších skinů. Místo čísel potom můžete dosazovat třeba různé ovoce nebo lístečky rostlin. Milovníci Sudoku však nejspíš zůstanou u čísel.

Závěrem = milovníkům logických her lze Sudoku Touch doporučit. Čas, který s touto hrou příjemně stráví, rozhodně stojí za 19,95 dolarů, které za ni utratí.

Resco Brain Games

Tato aplikace je sbírkou 44 her na trénování paměti, počítání bez kalkulačky a logického uvažování. V současnosti, kdy takřka na každý sebejednodušší výpočet jsme si zvykli sahat po kalkulačce, je takovýto soubor cvičných výpočtů příjemným nácvikem, nebo – chcete-li – přípravou k osvobození od kalkulačky. Vzhledem k tomu, že se jedná o hry, v nichž lze zábavnou formou soutěžit, lze tuto aplikaci použít k přitažení dětí a vnuků zpět k počítání „z hlavy“. Mladá generace je kalkulačkovou závislostí zasažena totiž ještě hůře než pamětníci dob, kdy kalkulačka vážila několik kilo a na stole zabrala plochu 2 A4.

Resco Diamonds

Když už se nám nebude chtít přemýšlet nad Sudoku nebo Brain Games, a ještě se nám nebude chtít spát, nastal ten správný okamžik pustit si na obrazovku DIAMONDS. Je to relativně jednoduchá hra na procvičení postřehu. Cílem je jednokrokovým posuvem dávat k sobě různé tvary o minimální konfiguraci 3. Sestava 3 nebo více shodných tvarů je bodově hodnocena, vypadne a do hracího pole „padají“ další kameny. Hraje se na čas.

Podrobnější údaje o těchto hrách a dalších aplikacích jsou na adrese http://resco.net/.